تحلیل فیلم مربوط به ایران



در ابتدای فیلم جاده ای که بین درختان است نوعی پرسپکتیو است که خطوط همگرا هستند و حس امتداد این جاده را درعکس به ما می دهد و یک مورد دیگر پرسپکتیو،اجازه دادن این است که عناصری که در دور تر هستند از وضوح کمتری برخوردار باشند که می بینیم کوه ها از وضوح کم تری برخوردارند.

در قسمت دیگر فیلم در ثانیه 16گل را نشان می  دهد که اولین گل همان گل نزدیک تر به دوربین است که به عنوان یک نقطه نظر مارا جلب می کند.

در ثانیه 29 تصویر از نوعی تقارن برخوردار است که اگر تصویر را از وسط نصف کنیم تمام عناصر به طور برابر در مقابل هم قرار گرفته اند و نمای بنای تاریخی به دلیل رنگ خنثی خود با توجه به نگاه زیاد به تصویردر بیننده موجب خستگی می شود.

در نشان دادن کوه دماوند و صحنه های کویر یا شالیزار زاوی دوربین گستره زیادی را در بر گرفته و کادر تصویر در طول فیلم افقی است که به دلیل اینکه بصری بیشتری را درخود جای دهد ،در نشان دادن صحنه کویر نوعی خطوط منحنی شکل گرفته که حس در جریان بودن را به انسان می دهد ودر نمایی از آب دریای کیش که قایق ها خطوط مورب را تشکیل دادند پویایی را به انسان می دهد .

در دقیقه1:39رنگ آسمان که بنفش و سفید و آبی است بعدازآبی وسرد بودن تصویر دریا نوعی پویایی و معنوی بودن فضای آسمان را نشان می دهد که توسط خط افقی از زمین جدا شده و من حس می کنم هنگام چیدن سبزیجات ،دست های خانم ها به شک مثلثی می چیندکه مثاثی بودن باعث پویایی تصویر می شود و لباس های خانم ها از رنگ های نارنجی و زرد تشکیل شده است که در شالیزرسبز خودش را خیلی مشخص میکند.

در دقیقه 2:14 گلدان های روی ستون های چوبی به صورت خطوط افقی قرار گرفته اند و رنگ قهوه ای خانه وچوب نوعی روستایی بودن وبا قدمت بودن را به آدم منتقل می کند.

در دقیقه2:45 بوته ها خطوط افقی را تشکیل دادند که خطوط همگرا هستند و از قوانین گشتالت تبعیت می ند  ،قانون  امتدادرا به دلیل اینکه ما می دانیم تصویر و بوته ها ادامه دار هستند.

در دقیقه 2:56 مح قرار گیری خانم ها تشکیل مثلث می دهد.

در دقیقه 3:8 اط قاب مضاعف در تصویربرداری استفاده کرده است که باعث بیشتر به چشم آمدن نما می شود.

در دقیقه 3:16 باز هم از قرینه تصویر استفاده کرده است.

در دقیقه 3:26 باز هم همین فن کادر مضاعف و قرینه ها را تکرار می کند.

در دقیقه 3:38 قایق در آب با حرکت خود خطوط منحنی را در تصویر ایجاد می کند.

و تمام نما های تاریخی به شکل مکعب ساخته می شوند که از نوعی استواری و صلابت برخوردار است.


دانشجو:ام البنین بهارفر