تحلیل فیلم مربوط به ایران



در ابتدای فیلم ،فیلم بردار با فیلم برداری از بالا و نشان دادن امتداد جاده ،با استفاده از یک خط ممتد عمودی یک فضای سه بعدی را در فضای دو بعدی ترسیم کرده است.در واقع فیلم بردار زاویه ای را در تصویر انتخاب کرده است که محدوده وسیعی از فواصل دور را نشان می دهد.همچنین کوه هایی هم که در انتهای تصویر به صورت افقی و با رنگ تیره وجود دارد  حامل احساس آرامش و سکون می باشد.

در تصویر بعد درختی که رنگش نسبت به دیگر درختان روشن تر است به صورت یک نقطه در تصویر در آمده و جلب توج می کند.

همچنین در ادامه ،گل درخت انار که در تصویر نزدییک تر از تمام عناصر بصری است به صورت یک نقطه توجه را جلب می کند.همچنین در رابطه با رنگ ها در این تصویر باید افزود که از رنگ های مکمل در تصویر استفاده شده ،در واقع دو رنگی که در که در چرخه ی رنگ ها متقابل یک دیگر هستند و در این تصویر نیز رنگ گل انار در تقابل با رنگ سبز برگ ها قرمز تر به نظر می رسد.

بعد از تصویر گل،ما با تصویر یک زمین کشاورزی مواجه هستیم که رنگ سبز آن تسکین دهنده می باشد و خوشه های گندم هم به دلیل وزید باد به صورت خطوط مایل ظاهر می شوند که این امر تحرک و پویایی را به بیننده منتقل می کند.

در تصویر بعد با درخت های نخل مواجه هستیم که نزدیک ترین درخت به تصویر به صورت نقطه بصری جلوه گر می شود و عمودی بودن درخت و نشان دادن درخت ازنمای بالا ،نوعی حس صلابت و استواری را به بینند منتقل می کند.

در این تصویر رنگ سبز جنگل و آبی آسمان حامل نوعی حس آرامش است.

در ادامه با آرامگاه فردوسی مواجه هستیم که در این تصویر به صورت نقطه ای که دارای حجم است جلوه گر شده است.این عنصر بصری به صورت نقطه ای کوچک تر در نقطه ی بزرگ تر ظاهر شده است ،یعنی ابتدا آرامگاه فردوسی جلب توجه می کند و سپس کل آن محوطه با تمام درختان به صورت یک نقطه ی تجسمی بزرگ تر جلوه می کند و باعث جلب توجه بیننده می شود.اما وقتی در تصویر بعد این آرامگاه را از نمای نزدیک تر نشان می دهد،دیگر تنها آرامگاه است که جلوه گری می کند همچنین این بنا به دلیل رنگ خاکی که از خانواده ی رنگ فهوه ای است نشا از استواری دارد.


دانشجو:رضوانه ایزدی