تحلیل فیلم خانه ی مکعبی



انیمیشن خانه ای از مکعب های کوچک داستان زندگی پیر مردی است که برای نجات از سیل و بالا آمدن آب مجبور است طبقات جدیدی را به خانه ی خود اضافه کند.خانه هایی که شبیه به مکعب می باشند و هر چه طبقات بیشتر می شود،ابعاد خانه یا مکعب  کوچک تر می شود.یک اتفاق(افتتدن ناگهانی پیپ پیرمرد ،در طبقات پایین تر)باعث می شود پیرمرد در ماجرای جست و جوی پیپ خاطرات تلخ و شیرین را در طبقات پایین تر به یاد بی آورد.

اکنون به تحلیل برخی از عناصر بصری در این انیمیشن اعم از نقطه،خط،سطح،حجم،رنگ ،قاب بندی و برخی عناصر دیگر موجود در عکس می پردازیم.

در ابتدای فیلم ،ما با یک دیوارقهوه ای رنگ پر از قاب مواجه هستیم ک قاب ها اشکال گوناگون اعم از مستطیل،مربع و بیضی را در بر می گیرد.در این قاب بندی برای رنگ ها،اعم از قاب های عکس و دیوار،از یک خانواده ی رنگ استفاده شده است(مونوکروماتیک)که حالات لطیفی را القا می کند.برای رنگ بندی از رنگ های هم خانواده ی قهوه ای استفاده شده است،که به معنی دوام،قدمت و استواری می باشد.در باب قاب ها نیز باید گفت،مربع ،تعادل ،محکم بودن و ایستایی را منتقل می کند.بیضی که از ترکیب اشکال مختلف دگر به وجود  آمده و بیشترین شباهت را به دایره دارد به معنی آرمش و تداوم است.قاب مستطیلی هم از تبدیل اشکالی مانند دایره به وجود آمده و و شکلی است متعادل و ایستا.

در تصویر بعدی ما با پیرمردی مواجه هستیم که به قاب های عکس خیره شده است.در فضای خانه تقریبا از خانواده ی رنگ قهوه ای استفاده شد است که به معنی دوام است. در ترکیب رنگ های پیر مرد از رنگ های مکمل استفاده شده است.یعنی از رنگ قرمز که به معنی تحرک وسرزنده گی است و رنگ سبز به معنی تازگی و و نشاط استفاده شده که در پرخه ی رنگ در مقابل یک دیگر قرار دارند،همپچنین این دو رنگ در تضاد با رنگ های محیط می باشد و باعث جلب توجه بیشتر می شود.

در نمایی دیگردر 47 ثانیه ،ما با سطحی مواجه هستیم(دریا)که ترکیبی از رنگ های آبی و سبز به معنی ثبات،آرامش و تسکین دهندگی می باشد،که خط افقی در تصویر نیز همین معانی را منتقل م کند.همچنین بزرگ ترین خانه در مرکز تصویر به معنی نقطه جلوه گری و جلب توجه می کند.

در نمای بعد که از زیر آب رفته شده تعدادی از خانه ها را می بینیم که به شکل مکعب بر روی هم قرار دارند و تا بالای سطح دریا کشیده شده است.رنگ آبی نیز به معنی آرامش و سکون است.

شانه ی مرد در این انیمیشن به صورت خط منحنی لست که به معنی مرگ می باشد.

در دقیقه1:41که پیر مرد بر روی میز شام مشغول شام خوردن می باشد ،به صورت یک نقطه در مرکز تصویر ،جلب توجه می کند.

در دقیقه 1:54همان تصویر ثاتیه47را در تاریکی شب نشان می دهد که نوری که از درون خانه نمایان است در مقایسه با دیگر بخش های تصویر که رنگی تیره دارند به صورت یک نقطه ی بصری در آمده است.همچنین به دلیل این که این خانه تنها خانه ایست که از آن نور نمایان است ،نوعی حس تنهایی و وحشت را القا می کند.

در نمای بعدی با پیرمرد که بر روی تخت است موجه می شویم.رنگ تخت ترکیبی است از رنگ سفید و سبز کم رنگ که سبز به معنی  تازگی و تسکین دهندگی است و سفید نوعی حس خالصیت،صداقت و سبک بالی را به بیننده منتقل می کند.

در این بخش وقتی که پیر مرد از تخت پایین می آید متوجه می شود که سطح آب بالا تر آمده وهم چنان در حال بالا آمدن است و تصمیم می گیرد خانه ی جدیدی بر روی خانه اش بسازد.

در دقیقه2:59ما با یک نقطه ی بصری مواجه هستیم،پیر مرد را بر روی سقف خانه اش در حال ساختن خانه ی جدید می بینیم،این تصویر نوعی حس تنهایی را به بیینده منتقل می کند.

در چند نمای بعدی تصویر ما با خانه هایی مواجه هستیم که سقف هایشان به کل مثلث(شیروانی)است.که این خانه ها یا زیر آب هستند یا چیزی از به زیر آب رفتن آن ها باقی نمانده است.در واقع امکان ساختن خانه ی جدید بر روی این خانه ها وجود ندارد و به این معنی است که افراد آن خانه ها یا مرده اند و یا از آن خانه رفته اند. اما در نمای آخر این بخش ما با تصویر پیر مرد مواجه می شویم که به تنهایی در حال ساختن خانه است در حلی که تمام فضای اطراف او خالی و پر از خانه هایی است که زیر آب هستند(پیر مرد توانایی دل کندن از خاطرات گذشته ی خود را ندارد)در این نما نیز پیر مرد و خانه اش به صورت یک نقطه ی بصری جلب توجه می کند.

وقتی کار ساخت خانه تمام می شود،پیر مرد برای جمع کردن وسایل خود به طبقه ی پایین می رود،نا گهان پیپ او از دهانش به داخل آب می افتد و به طبقه ی پایین می رود.در این نما نیز پیپ وقتی در آب می افتد به یک عنصر بصری نقطه تبدیل می شود.

نمای بعدی با نشان دادن دریچه یک حجم منفی را نشان میدهد(فضای خالی محصور بین دریچه)

پیرمرد تصمیم می گیرد یک پیپ ازقایق هایی که در آن اطزاف پرسه بزند بخرد اما هیچ کدام از آن پیپ ها باب دل ش نمی باشند.چشمش به لباس قواصی می افتد،تصمیم می گیرد آن را بخرد و به دنبال پیپش در زیر آب برود.رنگ سبز لباس قواصی در این تصویر به معنی تازگی و سر زندگی می باشد.

پیر مرد با برداشتن پیپ  خاطرات گذشته را به یاد می آورد و تصمیم می گیرد که در پی یاد آوری خاطرات به طبقات پایین تر برود.

در دقیقه7:29 دختر بچه با لباس قرمز و مثلثی را مشاهده می کنیم که رنگ قرمز به معنی سر زندگی و تحرک است و مثلث نیز به معنی تحرک و عدم ثبات است.در این نما به نشان دادن دختر بچه و فضای بیرون از منزل از کادر مضاعف استفاده شده است که خاصیت پرسپکتیو را در این تصویر افزایش داده است.

همچنین در دقیقه 7:46نیز از کادر مضاعف استفاده شده است.در دقیقه 8:10 دقیقه نیز از طریق دریچه از این فن استفاده شد است.

وقتی پیر مرد به طبقه ی اول می رسد ،خانه را از پایین نگاه می کند، که به صورت یک خط عمودی در آمده و به معنی استواری است.

در دقیق 9:54نمایی از خانه را نشان می دهد که هنور هیچ خانه ی دیگری بر روی آن ساخته نشده بود. این خانه در مرکز تصویر به صورت یک نقطه ی بصری مکعبی شکل است که مکعب به معنی استواری می باشد و از تعادل قرینه برای ترکیب بندی در این تصویر استفاده شده است.

این فیلم سرشار از عناصر بصری می باشد و به دلیل استفاده از ترکیب بندی های جذاب و تعادل های به جا در بخش های مناسب می توان آن را یکی از موفق ترین انیمیشن هایی دانست که تا کنون ساخته شده است.


دانشجو:رضوانه ایزدی