تحلیل فیلم خانه ی مکعبی


از رنگ قهوه ای درطول زمان فیلم استفاده شده با شدت و غلظت های مختلف ولی رنگ قهوه ای در کل به معنی سالم بودن ،قوی بودن و محافظت می دهد.

در نشان دادن قاب عکس ها،برای نشان دادن تصاویر مادر و کودک از قاب های بیضی استفاده شده است که نوعی گرما در درون خود دارد،این نوع شکل هندسی و بقیه قاب ها که مادر در آنها نیست و یا خود شخص با همسر خود است در قاب های مربعی و مستطیلی که از صلابت برخوردار است استفاده شده.

در نممای کلی در رنگ لباس مرد از رنگ های مکمل استفاده شده است.

از اصل پرسپکتیو در ثانیه 47 استفاده شده که قایق و کشتی  که دور تر هستند نسبت به جلوی تصویر از وضوح کمتری برخوردار هستند و در نمای بعدی که از در زیر دریا گرفته شده است،با تابش خورشید عمق آب را به نمایش گذاشته است و آبی بودن آب حس آرامش را ایجاد می کند.در شکل گیری خانه ها که از مکعب و مثلث ها تشکیل شده است ،مکعب ها نشانه صلابت و دوام است اما مثلث بودن سقف ها نوعی پویایی و تحرک را نشان می دهد.

در دقیقه1:13امواج رابا خطوط منحنی نشان می دهد که به معنی در جریان بودن است.

در دقیقه1:54نمای شب ها را به تصویر می کشد که با رنگ های تیره آبی تلفیق شده است و مثلث هایی که خانه ها را نشان می دهند به این معنی است که هنوز تحرک وجود دارد.

استفاده از رنگ سفید برای وسایل خواب که نشانه ی پاکی و صداقت است ،نوعی آرامش را در خود دارد.

در بارش باران خطوط مورب را تشکیل می دهد که حرکت و پویایی را نشان می دهد.

در دقیقه 7:25تصویری از میز گردی که خانواده دور آن است را نشان می دهد که گرد بودن میز ،گرما و محاط بودن انرژی در درون خود را نشان می دهد و لباس دختر بچه به رنگ قرمز است که پویایی در خود دارد و در کادر مضاعف از درون پنجره ،نمای بیرون و قایق و دختربچه را می گیر.

در دقیقه 7:45هم از قاب مضاعف استفاده شده که مرد را از درون پنجره فیلم برداری کرده.

در دقیقه7:57قرارگیری اشکال بر روی هم از قانون کانستراکتیو تبعیت کرده که خطوط منطقی که اشکال را تشکیل می دهند را در کنار هم قرار داده تا از یک منطق ذهنی صحبت کنند.

در دقیقه8:8 از تغییر اندازه استفاده کرده:مربع های دریچه از اندازه یکسان برخوردارند ولی به نظر می آید هر چه به عمق می رویم کوچکتر هستند و مربعی بودن دریچه ها هم نشانه دوام و صلابت است.

در دقیقه8:27نیز تصویر تقارن دارد.


دانشجو:ام البنین بهارفر